Strengere controle op versleten banden

14-11-2024

Strengere controle op versleten banden en maximale snelheid bij autokeuring vanaf 1 december!

Vanaf 1 december komen er nieuwe regels voor de keuring van autobanden. Dat meldt het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Met die regels wil Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) de autokeuring veiliger, eenvoudiger en transparanter maken.

Er komt een strengere controle op de bandenslijtage. De slijtage-indicator, een blokje in de hoofdgroef van de band, geeft aan wanneer de band toe is aan vervanging. Als dat blokje gelijk loopt met de band, wordt de auto afgekeurd met rood keuringsbewijs met vijftien dagen geldigheid, terwijl er hiervoor vandaag niet afgekeurd wordt. Tijdens die vijftien dagen geldigheid mag het voertuig op de openbare weg rijden, maar moet het gebrek aangepakt worden en het voertuig ten laatste twee maanden na de afkeuring herkeurd worden.

Als de slijtage-indicator aangeeft dat de profieldiepte van de band lager is dan 1,6 millimeter krijgt het voertuig vanaf 1 december een rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer, vandaag is dat nog een rood keuringsbewijs met vijftien dagen geldigheid. Bij verbod tot het verkeer mag de bestuurder enkel de kortste weg afleggen tussen de woonplaats, de herstelplaats en het keuringscentrum.

Daarnaast wordt de snelheidsindex van de banden op 160 kilometer per uur ingesteld, ook al kan het voertuig een hogere snelheid aan. De snelheidsindex bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die band mag rijden. Die maatregel komt er omdat er nergens in Vlaanderen sneller dan 120 kilometer per uur mag worden gereden. Vandaag moet de snelheidsindex van de banden altijd gelijk zijn aan de maximale snelheid van het voertuig, die vermeld staat op het gelijkvormigheidsattest. In de toekomst moet er dan een waarschuwingslabel op het dashboard aangebracht worden als de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid van het voertuig.

Ook komt er een verplichte e-markering voor banden van voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven na 1 januari 2004. Dat merkteken geeft aan of de band voldoet aan de Europese veiligheidsnormen. "De meeste voertuigen beschikken al over zo een markering, het zal dus niet leiden tot een massa van afkeuringen", klinkt het bij departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Naast de verstrengingen worden de voorwaarden voor de symmetrie van de banden minder streng. Banden op dezelfde as moeten vanaf 1 december alleen nog maar dezelfde structuur en afmeting hebben. Vroeger werd ook de laad- en snelheidsindex van de banden hierbij gecontroleerd.

Bron: Het Laatste Nieuws 14/11/2024